Samtalespil og bøger.

Lynhistorier – adgang til dine egne og andres historier

Lynhistorier er et samtalespil, der fordeler taletid og lyttetid lige mellem mennesker. Det kan bruges i familien, på arbejdet eller blandt venner. Kort sagt alle steder, hvor mennesker mødes. Fordelen er, at alle kommer til orde, alle lytter, og vi får adgang til historier vi ellers ikke ville have hørt.

Lynhistorier bliver brugt til kommunikationstræning, idéudvikling, familiehygge, terapi og meget mere.

Køb Lynhistorier

Lynlitteratur – tal sammen om det I læser

Hvad sker der i andre mennesker, når de læser? Hvad ser de for sig? Hvad får de lyst til at fortælle videre til en ven? Hvad sker der i dig, når du læser? Hvilke verdener bliver du henført til? Og hvad bevæger dig?

LynLitteratur giver adgang til dine egne og andres læseoplevelser, og hjælper jer til at sætte ord på tankerne. Reglerne for LynLitteratur er enkle, og spillet behøver ikke at tage mere end 20 minutter. Sæt jer omkring et bord i grupper af re. Placer fortællekort og timeglas mellem jer. Den første fortæller trækker et kort, og begynder at fortælle så snart den første tanke dukker op. Der er ingen krav om, at I bruger svære begreber eller rammer en perfekt fortolkning. LynLitteratur handler om den spontane og ucensurerede læseoplevelse. Spil Lynlitteratur med dem du deler læseglæde med. Læseklubben, dine venner eller i skolen.

Køb spillet her

Styrkehistorier

Styrkehistorier hjælper medarbejdere, studerende eller familiemedlemmer til at få fokus på både egne og hinandens styrker. I fortæller korte historier fra det virkelige liv. Historier om succes og venlighed. Om oplevelser der gør jer glade. Om mennesker I godt kan lide. Det giver tale - og lyttetid til alle.

Styrkehistorier sætter fokus på de styrker, der giver jer energi og robusthed. Det åbner jeres øjne for de personlige og fælles styrker, der virker for jer. Til sidst i spillet hjælper deltagerne hinanden med, at løse konkrete udfordringer de står i ved hjælp af deres styrker.

Køb LynHistorier

Tag Teten

En guide til dig, der faciliterer møder og workshops
Af Pernille Bandholm Jakobsen, Katrine Kent, Mette Ullersted

Bogen viser, hvordan facilitator kan tage teten allerede fra første kontakt med opdragsgiver ved at sikre afklaring af formål og leverance. For er det ikke på plads, kan valget af procesdesign være helt forkert i forhold til at skabe de ønskede – og rigtige – resultater.

Den gennemgår, hvordan man får det nødvendige mandat til at lede en proces og få tydeliggjort sin rolle overfor deltagerne. Den tager os igennem processkitser, procesdesign og drejebog og viser, hvordan processer skal inddeles i faser, så der er plads til idégenerering, udvælgelse og beslutning.

Lynlitteratur

Hvad sker der i andre mennesker, når de læser? Hvad ser de for sig? Hvad får de lyst til at fortælle videre til en ven? Hvad sker der i dig, når du læser? Hvilke verdener bliver du henført til? Og hvad bevæger dig?

Enkle og klare rammer er med til at gøre det enkelt at tale sammen om litteratur

Spillets regler gør det tydeligt hvad der skal tales om og hvornår det slutter
Grafikken i anden runde af spillet hjælper til at åbne samtalen og starte refleksioner
20% taler 80% af tiden. I spillet fordeles tale og lyttetid ligeligt

Erzähl Mal!

Erzähl Mal! er et fortællespil. Det skaber fortællelyst og hjælper dig med at få et aktivt ordforråd inden for tre vigtige områder i tyskfaget: Evnen til at give et resumé, lave en personbeskrivelse og give din mening til kende om en tekst.
Spillet er fuld af vigtige ord, sætningsstartere, hjælpesætninger og lækre illustrationer, der hjælper dig til kunne tale tysk i længere tid ad gangen.
Spil Erzäll mal! i klassen, studiegruppen eller på dit sproghold.
Spillet forudsætter, at I har læst den samme tekst på forhånd.
I kan spille hele spillet eller dele af spillet, og det tager fra 10- 50 minutter.
Viel Spaẞ!

Spillet er udviklet af Henrik Krogh og Pernille Bandholm Jacobsen fra Klods-Hans for viderekomne i samarbejde med tysklærer og lærebogsforfatter Rikke Taber Graverholt.
Artwork og grafik: Rikke Cilja